Prof.
Deniz Ülke Arıboğan'ın İstanbul’da gerçekleşen Dünya Ekonomik Formu’na 'Daha
İyi Bir Gelecek, Daha İyi Bir Eğitim' başlığıyla eğitim sektöründe ortaya çıkan
yeni ihtiyaçlar konusunu ele alan ve Akşam’daki köşesinde yayınladığı yazıdan
alıntılanan bölüm, günümüzün değişen eğitim algı ve uygulamaları açısından
önemli.
Yazıda
değinilen sürekli değişim gerçeğinin doğurduğu eğitim algı ve uygulamalarından
daha önemli olan nokta ise, değişim ve çağdaşlık üzerinden biçimlendirilenlerin
yanlış ve cüretker uygulamalara gerekçe olarak kullanılması.
Her
şey değişiyor algısına temel ve bilimsel değerlerden uzaklaşarak yanaşılması ve
ortaya eklektik alt yapısı hazırlanmamış düzenlemelerin ürünü ucube
uygulamaların çıkması, herşeyden önemli ve acilen dikkat edilmesi gereken
konular. Devlete düşen gereğini yapma sorumluluğu, yeterince algılanmadığı
zaman yaz-boz eğitimlere maruz nesiller yetiştiriliyor. Değişime ayak uydurma
arayışları adına çocuk ve gençlerin deneme tahtasına döndürülmeleri ayrı bir
geri kalmışlık ölçüsü oluşturmamalı..
"1- Sanayi sonrası
uygarlığın dijitalleşme evresine girdiğimiz bu yeni dönemde, insan ile bilgi
arasındaki ilişkinin yapısı tümden değişmiş durumda. Aşırı malumat ile yüklenen
bu yeni insan tipine artık eğitim adı altında yeni bilgiler yüklemeye
çalışmanın manası yok. Aksine, zaten okul dışında da bir tek tuşla
ulaşabildiği, uğraşmadan edinebildiği bir sürü bilgi arasından seçim yapmayı,
analiz edebilmeyi, bilgiyi olumlu amaçlar için kullanmayı, bilgi ile değerler
arasındaki ilişkiyi kurabilmeyi öğretmek esas. Yani öğretmenlerin bundan
sonraki temel hedefi kitaptaki bilgiyi öğrenciye bire bir aktarmak değil, onu
eleştirmeyi, işlevselleştirmeyi, ona değer kazandırmayı öğretmek olmalı. Zira
bilgi edinim anlamında eğitimin temel mecrası artık okul olmaktan çıkmış
durumda. Televizyon kanalları, internet siteleri, sosyal medya araçları, 'ulu
yüce kutsal google', bilgisayar programları, oyunlar vs. Artık çocukların,
gençlerin birçok farklı mecradan öğrenme imkanları var. Okul başka bir şeye
dönüşüyor, ama ne? Bunu tespit edip pozisyon almak ve insan ile bilgi
arasındaki bu yeni ilişkide 'okul'u doğru konumlandırmak gerekiyor.
2- Eğitim ile meslek
arasındaki ilişkinin de yeniden tasarlanması gerekiyor. Şu anda okul sıralarını
dolduran birçok öğrenci henüz icat bile edilmemiş mesleklerde çalışacaklarını
bilmiyor. Mesleki eğitim adı altında verilen bilgiler daha okuldan mezun
olmadan eskimeye mahkum. Sanayi toplumunda bozulanı tamir etme, çalışmayanı
çalıştırabilme üzerine kurgulanmış olan ve 'dayanıklılık' esasına kutsamış
meslek anlayışları önemini yitirmeye başlamış durumda. İnsanlar tamir edilmiş
bir telefon değil, yeni bir telefon istiyor. Bozulanı atıp yenisini almanın
daha düşük maliyetli ve daha tercih edilebilir olduğu bir döneme doğru
geçişteyiz. Bu, küresel anlamda bir değer devrimine işaret ediyor. Bu bakımdan
mesleki eğitimlerin fütüristlerin de katkısıyla yeniden düzenlenmesi ve yeni
değer ortamına adapte edilmesi gerekiyor.
3- Üniversitelerin de yeni
döneme adapte olmaları şart. Bugün hala geçerli olan felsefe Humboldt'un
1800'lerde başlattığı devrimsel dönüşümün ürünü. Nitekim sanayi uygarlığı
öncesinde sadece eldeki bilgiyi bir sonraki nesile aktaran, 'öğretici nakil'
esas iken; sanayi toplumunda işin içerisine 'araştırma'nın da sokulmasıyla
üniversiteler bilgi üreten, geliştiren kurumlar niteliğine kavuştu. Bu
gerçekten de en üst eğitim kurumu olan üniversiteler açısından büyük bir
sıçramaydı. 'Öğretim ve araştırmanın birliği' ilkesi geçerli kılınmıştı. Oysa
bugün bu da yeterli gelmiyor. 'Yaratıcı tasarım' ve 'değer geliştirme'
üniversitelerin gelişim yolunu açabilecek alternatifler olarak gözüküyor. Bu
bakımdan eğitim konusunun geleceğe dönük ve stratejik olarak ele alınması
gerekiyor."
Eğitim
alanının en önemli ayağı olan velilerin eğitim sorunlarında yeterli
değerlendirme ölçütlerine sahip olup olmadıkları bilinmese de son zamanlarda
her alanda görüldüğü gibi dövülen öğretmen sayısındaki artış da ortalama veli
bilincinin hangi ölçüleri benimsediğini düşündürtüyor.
Kaynak gösterimi: www.0-18.org
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder