Çocuk
istismarına girebilecek nitelikte çocuk kullanımlı bazı reklamlar, çocuk
hakları açısından dikkat edilmesi gereken ölçütlere uymuyor. Konu üzerinde
kitle bilinci oluşturma ve doğru değerlendirmeler yapılması gerekliliği günden
güne daha bir belirginleşiyor.
"Çocuk"
gerçeği üzerine toplum bilinci geliştikçe, bu alanda yapılan hataların
gösterilen tepkilerle düzeltilmesi de mümkün olabiliyor.
Bu
gelişmeler sevindirici.
Asıl
gerekli olan, bu alanda yapılan hataların toplumsal etkileşimde önemli rol
oynayan gazetecilik ve reklamcılıkta, mesleki disiplin olarak içselleştirilip
oto kontrol yoluyla önlenmesinin sağlanması.
Mesela
reklamcılık alanında Reklam Öz Denetim Kurumunun böyle ölçütlere sahip olup olmadığı
ve bu açıdan ne tür çalışmalar yaptığı önemli.
Dürüstlük
üzerinden tüketici hakkına yönelik etik denetimlerin yanısıra çocuk ve gençlere
dönük ürünlerde mesleki disiplin olarak çocuk kavramsalları açısından özel
ölçütler oluşturulması ve uygulamada kullanılması konusunda spesifik ölçütlere
sahipler mi?
Böylece
reklamlarda rastlanan ve özünde çocuk istismarına giren davranışları RTÜK
dışında önleyen ve kontrol eden mesleksel öz denetim kurumlarının varlığı kadar
işlevi de önem kazanır.
O
zaman RTÜK gibi kurumların kimi zaman farklı algılamalara bağlı sansüre de
kayabilecek girişimlerine gerek kalmadan reklamcılık alanında mesleki açıdan
içselleştirilmiş bir bilinç yüksekliği sağlanabilir.
Bu
konulara zaman zaman köşesinde yaptığı değerlendirmelerle dikkat çeken Magazin
Eleştirmeni Cengiz Semercioğlu, 24 Kasım 2011 tarihli Hürriyet’teki yazısında
çocuk bezi reklamlarındaki çocuk kullanımı ve istismarı yazısında bu açıdan
önemli noktalara dokunmakla kalmayıp bu tür hatalı uygulamalarda sadece RTÜK
denetimini talep etmenin sansüre kayabilecek uygulamalara yol açması ikileminin
de üstünde duruyor.
Magazin
eleştirmenlerince yaşam gerçeklerine dair çok geniş kitlelere verilebilen doğru
mesajların bu medya alanında nasıl etkili olacağı görülüyor. Bu konulara dikkat
çekerek çözüme katkı sağlamada bu alanın ne kadar işlevsel bir etkinlik
yaratacağı da bir kez daha ortaya çıkıyor.
Çocuk
İhmal ve İstismarını Önleme Platformunun Medya grubu olarak basın üzerinden
oluşturulan Medya Ölçütlerinin, spesifik olarak reklam camiasında da
oluşturulmasında yarar olduğunu bu çalışmalarda yer alanlardan biri olarak
kitle bilincinin yükseltilmesinde bu alanların işlevsel öneminin altını tekrar
çiziyorum.
Son
olarak Ulusal İletişim Ağı 0-18 Medya Grubu olarak ÇOCUK KATILIMLARI açısından
22 Kasım tarihli Radikal’de yayınladığımız kavramsal onaylaşma metnimizde
değindiğimiz çocukların yaşam katılımlarının ne anlama geldiğini irdelemenin
de, çocuğun yüksek yararı açısından kitle bilincini yükseltmekteki etkisi
görülmektedir.
Meslek
içi eğitime katkı sağlayacak biçimde etkileşim alanlarına ölçüt oluşturma
çalışmalarımızın gerekliliği günden güne daha iyi anlaşılıyor.
Kaynak gösterimi: www.0-18.org
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder