ULUSAL İLETİŞİM AĞI

28 Kasım 2011 Pazartesi

Etkileşim Alanlarında Temel Çalışmalar Üzerine


Çocuk istismarına girebilecek nitelikte çocuk kullanımlı bazı reklamlar, çocuk hakları açısından dikkat edilmesi gereken ölçütlere uymuyor. Konu üzerinde kitle bilinci oluşturma ve doğru değerlendirmeler yapılması gerekliliği günden güne daha bir belirginleşiyor.

"Çocuk" gerçeği üzerine toplum bilinci geliştikçe, bu alanda yapılan hataların gösterilen tepkilerle düzeltilmesi de mümkün olabiliyor.

Bu gelişmeler sevindirici.

Asıl gerekli olan, bu alanda yapılan hataların toplumsal etkileşimde önemli rol oynayan gazetecilik ve reklamcılıkta, mesleki disiplin olarak içselleştirilip oto kontrol yoluyla önlenmesinin sağlanması.

Mesela reklamcılık alanında Reklam Öz Denetim Kurumunun böyle ölçütlere sahip olup olmadığı ve bu açıdan ne tür çalışmalar yaptığı önemli.

Dürüstlük üzerinden tüketici hakkına yönelik etik denetimlerin yanısıra çocuk ve gençlere dönük ürünlerde mesleki disiplin olarak çocuk kavramsalları açısından özel ölçütler oluşturulması ve uygulamada kullanılması konusunda spesifik ölçütlere sahipler mi?

Böylece reklamlarda rastlanan ve özünde çocuk istismarına giren davranışları RTÜK dışında önleyen ve kontrol eden mesleksel öz denetim kurumlarının varlığı kadar işlevi de önem kazanır.

O zaman RTÜK gibi kurumların kimi zaman farklı algılamalara bağlı sansüre de kayabilecek girişimlerine gerek kalmadan reklamcılık alanında mesleki açıdan içselleştirilmiş bir bilinç yüksekliği sağlanabilir.

Bu konulara zaman zaman köşesinde yaptığı değerlendirmelerle dikkat çeken Magazin Eleştirmeni Cengiz Semercioğlu, 24 Kasım 2011 tarihli Hürriyet’teki yazısında çocuk bezi reklamlarındaki çocuk kullanımı ve istismarı yazısında bu açıdan önemli noktalara dokunmakla kalmayıp bu tür hatalı uygulamalarda sadece RTÜK denetimini talep etmenin sansüre kayabilecek uygulamalara yol açması ikileminin de üstünde duruyor.

Magazin eleştirmenlerince yaşam gerçeklerine dair çok geniş kitlelere verilebilen doğru mesajların bu medya alanında nasıl etkili olacağı görülüyor. Bu konulara dikkat çekerek çözüme katkı sağlamada bu alanın ne kadar işlevsel bir etkinlik yaratacağı da bir kez daha ortaya çıkıyor.

Çocuk İhmal ve İstismarını Önleme Platformunun Medya grubu olarak basın üzerinden oluşturulan Medya Ölçütlerinin, spesifik olarak reklam camiasında da oluşturulmasında yarar olduğunu bu çalışmalarda yer alanlardan biri olarak kitle bilincinin yükseltilmesinde bu alanların işlevsel öneminin altını tekrar çiziyorum.

Son olarak Ulusal İletişim Ağı 0-18 Medya Grubu olarak ÇOCUK KATILIMLARI açısından 22 Kasım tarihli Radikal’de yayınladığımız kavramsal onaylaşma metnimizde değindiğimiz çocukların yaşam katılımlarının ne anlama geldiğini irdelemenin de, çocuğun yüksek yararı açısından kitle bilincini yükseltmekteki etkisi görülmektedir.

Meslek içi eğitime katkı sağlayacak biçimde etkileşim alanlarına ölçüt oluşturma çalışmalarımızın gerekliliği günden güne daha iyi anlaşılıyor.

Kaynak gösterimi:  www.0-18.org

Hiç yorum yok: