'Bilgi',
zihnin yapı taşı olarak düşüncenin gelişimi açısından işlevseldir.
Bilgili
olma, bilgiye sahip olmaktan çok, düşünce üreten veya bilgi depolanmasıyla
oluşan bir durum olarak bilgiçlikten ayrılır.
Bilgiçlik,
bilginin içselleştirilmeden alınıp satılmasına dayanan bir çeşit ticarettir.
Birbirine
karıştırıldığı için bu noktaların aralarındaki ayrım da çoğunlukla önemsenmez.
Bilme,
sadece bilgiyi tekrarlamak değil, zihinsel üretimle düşünce ve beynin geliştirilmesidir.
Zihin
gelişmesi ve anlama yönünden bilgiye çok önem verilmeyen ülkemizde daha geçerli
olan bilgi türü, ansiklopedik bilgidir.
İşlenmiş
ve zihnin düşünsel kapasitesini geliştirmiş bilgilenmeye yatkınlık olmadığı
için bilgiyle düşünme yerine kuru bilgi çoğu kez bilmek olarak değerlendirilir.
Bu
nedenle dedikodu vb kaynağı belirsiz bilgilerden düşünce üretmek yaratıcı ve
geçerli bir zihinsel efor olarak değerlendirlir.
Çocukların
da çevresel etkileşimle oluşan zihinsel kodlanması, bilgi ve düşünce analizleri
yerine kaynağı belirsiz ve duygusal yorumların çıkarımlarıyla biçimlenir.
Her
devirde yetişkinlerce çok zeki ve akıllı bulunan “şimdiki çocuklar”!, kısa
sürede çevre değerleri doğrultusunda kodlanarak düşünmeden konuşan,
duyduklarını papağan gibi tekrarlayan bilgiçlere dönüşerek toplumla
bütünleşirler.
Genel
olarak bilgiçliğin, bilgiyle düşünmenin önüne geçtiği yetişkinler dünyası,
kendi katkılarıyla, bilgili değil, bilgiç çocukların yetişerek topluma
katılmasına ve aklı devre dışı bırakan bir düzenin sürmesine yol açmış olurlar.
Kaynak gösterimi: www.0-18.org
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder