ULUSAL İLETİŞİM AĞI

3 Temmuz 2012 Salı

ÇOĞU ACIYLA KODLANAN ÇOCUKLARIMIZIN YETENEKLERİNİ KEŞFEDİYORUZ


Daha önce çocuk istismarı kapsamında çocukların şarkı yarışmalarında yer alma biçimini platform olarak eleştiren ve gazetede yayınlanan yazımızda değinerek sonra kaldırılmasına neden olduğumuzu düşünmüştük.

Kaldırılma nedeninin bizim dışımızda nedenlerle gerçekleştiğini öğrenince de konuyla ilgili algılamaların pek de farkında olunmadığına üzülmüştük.

Şimdilerde "Bir Şarkısın Sen" adıyla tekrar başlayan bu yarışmanın ilk bölümünü merakla izledim.

Özde bir şey değişmese de görüntü ve anlamsal olarak üzerinde durduğumuz noktalar açısından eskiye göre belirgin farklar içerdiğini görmek beni biraz umutlandırdı.

Bu bölümde 8-16 yaş skalasındaki çocuklar herşeyden önce çocukça kıyafetlerle ve çocuk gibi yarışıyorlardı.

Özellikle Güney Doğu’dan gelen ve doğal etkileşimlerin izleriyle birer küçük adam olan yarışmacılar seçimlerinde ve öykünmelerinde duygusal ve neşeli olmayan parçalara rağmen çocukluklarını gizlemiyorlardı.

Bu konuya karışılmamış olması veya karışılmadığı izlenimi edinmek umut vericiydi.

Daha önemlisi jürinin ölçütlerindeki dikkat noktaları, beklenen niteliklere yatkınlık taşıyor gibiydi.

Mesela çocukların daha neşeli ve gülen şarkılar söylemelerinin altının çizilmesi ve giyim kuşamlarının çocukca olmasının beğenilmesi gibi.

Fakat seçimlerinin gerekçelerini açıklayarak okudukları parçalar çocuklarımızın toplumsal etkileşimle nasıl acı ve hüzün yatkınlığıyla kodlandıklarını ortaya koyuyordu.

Daha önceki yarışmaya katılan bir ikisinin bugünkü halleri, müzikle ilişkileri açısından olumlu yanlar taşıyordu.

Bunun altının çizilmesi, çocukların seyirlik objeler haline getirilirken gösteri dünyasının gereklerine göre daha az yıpratıldığı ve çocuk olma hakkı tanındığını gösterse de özünde değişen şey, çocukların umutları üzerinden istismar edilme diye bakılan noktaların hala onlara yeteneklerini geliştirme olarak sunulup netice alınmaya kalkılmasıydı.

İlk izlemede oluşan bu değerlendirmenin daha sonra artı ve eksilerini takip ederek hangi mesajların kimlerce kabul edilmeye başlandığını görebileceğiz.


Kaynak gösterimi:  www.0-18.org

Hiç yorum yok: